Όλα τα βιβλία (3)

Η ΜΠΑΛΑΝΤΑ ΤΗΣ ΑΛΜΥΡΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ (HUGO PRATT): Αλλιώς, η καλύτερη μάλλον ιστορία του Κόρτο Μαλτέζε. Χρειάζεται να πω παραπάνω; Ρασπούτιν και Καλόγερος και μια νεαρή ερωτευμένη και θάλασσα, παντού θάλασσα. Το Άλφα και το Ωμέγα των κόμικ. Μαγεία. Το διαβάζεις και καταλαβαίνεις ότι κοινωνείς σε κάτι εξώκοσμα όμορφο.
ΑΡΓΑ ΕΡΓΑ (ΑΝΤΡΕ ΜΠΡΕΤΟΝ, ΠΩΛ ΕΛΥΑΡΡΕΝΕ ΣΑΡ): Οι τρεις σουρεαλιστές ποιητές κάνουν ένα ταξίδι με αυτοκίνητο στη νότια Γαλλία. Ταυτόχρονα γράφουν. Μερικούς στίχους ο καθένας σε μια σειρά ποιημάτων που κυκλοφόρησε με τον τίτλο ΑΡΓΑ ΕΡΓΑ...
Δύσκολο πράγμα η ποίηση των σουρεαλιστών. Σαν ξινό μανταρίνι σε κομμένη γλώσσα. Κάνουν "τζιζ" απ' το πρώτο άγγιγμά τους.
ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΣΕ ΜΙΑ ΝΕΑ ΓΥΝΑΙΚΑ (ΡΑΙΝΕΡ ΜΑΡΙΑ ΡΙΛΚΕ): Λίγο φιλικά, λίγο φλερτάροντας, με ευγένεια και γλώσσα ιδιαιτέρως επιτηδευμένη ο Ρίλκε συμβουλεύει μια, δια αλληλογραφίας, φίλη του για τη ζωή της σε μια δύσκολη για αυτήν περίοδο. Μια ζεστή σχέση δημιουργείται ανάμεσα στον διάσημο   ποιητή και την άγνωστη γυναίκα. Οι επιστολές τραβάν σε μάκρος χρόνων ώσπου η γυναίκα αποφασίζει να αφήσει την Ευρώπη και να μετακομίσει σε άλλη ήπειρο. Λίγο μετά ο ποιητής, με την ούτως ή άλλως ταραγμένη υγεία, θα αρρωστήσει και θα βαδίσει προς το θάνατο.... Είναι περίεργη η επιστολογραφία του Ρίλκε. Συγκινεί η χρήση των λέξεων, όχι το κάτω απ' αυτές.
ΚΑΤΑΖΗΤΕΙΤΑΙ (ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΜΑΡΑΣ): Κώστας Σαμαράς αυτοβιογραφείται. Ο έντιμος ληστής. Άβατο η εισβολή για ληστεία στα σπίτια, τα χέρια χωρίς αίμα. Ερωτεύεται κορίτσια και το πληρώνει συχνά με την ελευθερία του. Αδειάζει τράπεζες, έχει το ρεκόρ των αποδράσεων, είναι ο δάσκαλος και καθοδηγητής των αδερφών Παλαιοκώστα. Κι η γραφή του; Εξαιρετική.     Πόσους συγγραφείς άραγε τέτοιους έχουμε;
ΕΠΕΙΔΗ Σ' ΑΓΑΠΗΣΑ ΚΑΙ Σ' ΑΓΑΠΩ ΑΚΟΜΗ (ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ, επιμ. Γιάννης Η. Παππάς) : Συλλογή Ελλήνων ποιητών. Συλλογή έρωτα. Υποκειμενική. Όπως όλα εξάλλου. Δε με συγκλόνισε. Μ' άρεσε όμως.
ΗΡΩΕΣ ΚΑΙ ΘΑΥΜΑΣΤΑ ΤΟΥ ΜΕΣΑΙΩΝΑ (ΖΑΚ ΛΕ ΓΚΟΦ): Πολλοί απ' τους μύθους που φτάσαν ως τις μέρες μας έχουν τις ρίζες τους στα χρόνια του Μεσαίωνα. Ήρωες που τραγουδήθηκαν στην υπερβολή τα κατορθώματά τους και άλλοι που επινοήθηκαν για να εξυπηρετήσουν την ανάγκη κάποιας στιγμής. Και δίπλα τους, από κοντά, κάστρα και μοναστήρια και ζώα, όλα διακριτές πινελιές στην εικόνα μιας εποχής.
Ο ΜΙΚΡΟΣ ΚΘΟΥΛΟΥ 1,2,3 (ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΟΥΚΗΣ): Ο Μικρός Κθούλου είναι ένας χταποδοειδής πιτσιρίκος που δεν έχει λόγο να ζει. Να το πω καλύτερα: αν ήμουν εγώ, εσύ, η Σκάρλετ, ο Τζίμης, ο Ντέιβιντ, ο   Μπάμπης θα είχαμε αυτοκτονήσει από καιρό. Απ’ τη δεύτερη-τρίτη σελίδα του. Ο Μικρός Κθούλου όμως θέλει να τα νιώσει όλα στο πετσί του. Και την τελευταία αποτυχία και την τελευταία βρισιά και το τελευταίο ρατσιστικό σχόλιο και τον τελευταίο ευτελισμό της αξιοπρέπειάς του. Θέλει να το κάνει κι αντέχει για τρεις τόμους. Και καλά κάνει. Και μπράβο του. Γιατί πώς αλλιώς εγώ τρία βράδια σερί θα γελούσα σαν το μεθυσμένο παπί; Πώς οι από πάνω μου θα καλούσαν την πυροσβεστική νομίζοντας ότι κατάπια την κόρνα του τραμ;…. Τον αγάπησα. Τέλος.
ΠΕΡΣΕΠΟΛΙΣΠΕΡΣΕΠΟΛΙΣ 2(ΜΑΡΓΙΑΝ ΣΑΤΡΑΠΙ): Δεν έχω άλλο να πω: διαβάστε τα! Όλη η νεότερη ιστορία του Ιράν, αυτής της χώρας που οι ρίζες του πολιτισμού της είναι οι ρίζες της ανθρωπότητας στον πλανήτη μας, όλος ο ρατσισμός μας ενάντια στο από εκεί διαφορετικό, όλος ο ολοκληρωτισμός των θρησκευτικών καθεστώτων είναι εκεί μέσα όμορφα και με χιούμορ δοσμένα! Βιβλία λατρεία. Βιβλία που κάνουν καθέναν μας καλύτερο άνθρωπο. Βιβλία που παίρνουν τον κόσμο μας απ’ το χεράκι και τον περνάν με ασφάλεια στο απέναντι πεζοδρόμιο!
ΤΑ ΣΥΝΟΡΑ ΤΟΥ ΑΠΕΙΡΟΥ (ΛΟΪΣ ΜΑΚ ΜΑΣΤΕΡ ΜΠΥΖΟΛΝΤ): Οι κόσμοι   σε ένα διάστημα του μέλλοντος βρίσκονται σε πόλεμο. Οι επαναστάτες είναι   φυλασσόμενοι κάτω από ένα θόλο χωρίς φρουρούς. Ο τρόπος φύλαξής τους απλός: η   μεταξύ τους διαίρεση. Ένας άνθρωπος καλείται να το αλλάξει. Να τους ενώσει, να τους ελευθερώσει. Δύσκολο. Ακατόρθωτο στην πρώτη όψη του. Γιατί το δύσκολο για τους ανθρώπους, ακόμη και γι' αυτούς που αγωνίζονται για τον ίδιο σκοπό, είναι να είναι μαζί.
ΘΡΥΛΟΙ, α τόμος (ΣΤΗΒΕΝ ΚΙΝΓΚΟΥΡΣΟΥΛΑ ΛΕ ΓΚΕΝΤΖΩΡΤΖ ΜΑΡΤΙΝΤΕΡΥ ΠΡΑΤΣΕΤΤΕΡΥ ΓΚΟΥΝΤΚΑΪΝΤ): Όλες οι ιστορίες έχουν τις εκκρεμότητές τους. Ποτέ, καμία τους δεν κλείνει. Δεν ανήκει τίποτα στο παρελθόν οριστικά. Τίποτα στο μέλλον μόνο. Κάθε ιστορία μπορεί ανά πάσα στιγμή να βουτήξει την πένα της στο μελάνι και να συνεχίσει την αφήγησή της. Στήβεν ΚίνγκΟύρσουλα Λε ΓκενΤζωρτζ ΜάρτινΤέρυ Πράτσετ και Τέρυ Γκουντκάιντ το απέδειξαν εδώ!
ΝΙΚΟΛΑ ΤΕΣΛΑ, Ο ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ (ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΑΜΚΟΣ): Κείμενα του Γιώργου Στάμκου για τον άνθρωπο που εφηύρε τον προηγούμενο αλλά κι ετούτον τον αιώνα, μαζεμένα σε μια έκδοση. Κείμενα για τον Σερβο-αμερικανό επιστήμονα που στην εποχή του αποθεώθηκε και χλευάστηκε, που έπειτα αγνοήθηκε κι επιμελώς αποκρύφθηκε, που στο τέλος αναγνωρίστηκε και πλέον θεωρείται ένας απ' τους κορυφαίους επιστήμονες όλων των εποχών. Ο άνθρωπος που άναψε τις   λάμπες μας, που μίλησε για τη δωρεάν ενέργεια, που "εξημέρωσε" τους κεραυνούς, που είχε όραμα -αλλά όπως ισχυριζόταν και τον τρόπο- να σταματήσει τους πολέμους για πάντα. Εξαιρετική δουλειά του Στάμκου που έρχεται κι επανέρχεται και με άλλες εκδόσεις στον μεγάλο εφευρέτη της γείτονος χώρας!
ΚΡΥΦΕΣ ΖΩΕΣ ΔΙΑΣΗΜΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ (ROBERT SCHNAKENBERG): Τα άπλυτά τους στη φόρα. 2-3 σελίδες για καθέναν από τους περίπου 100 συγγραφείς που παρουσιάζει ο γνωστός βιογράφος Robert Schnakenberg. Ομοφυλοφιλίες, σεξουαλικά βίτσια, μαζωχισμοί, ποτό, νεκροφιλίες, τσιγκουνιές, βρώμα, τρέλα, καυγάδες, αρρώστιες, οικογενειακές τραγωδίες κι ένα σωρό πράγματα τσουβαλιασμένα με αρκετή δόση χιούμορ σε ένα βιβλίο. Να πω την αλήθεια αυτό το χιούμορ είναι που το σώζει απ' το να μπει στην κίτρινη λογοτεχνία. Σε σημείο μάλιστα να το κάνει συμπαθητικό και ενδιαφέρον.
ΦΑΡΕΝΑΪΤ 451 (ΡΕΙ ΜΠΡΑΝΤΜΠΕΡΙ): 1953. Η χρονιά που εκδόθηκε. 60 χρόνια μετά κι η τηλεόραση ενός τρομακτικού δυστοπικού μέλλοντος είναι παρούσα σε όλο της το μεγαλείο. Ξεκινήσαμε να αποστηθίζουμε τα βιβλία; Ας μην αργούμε. Στο δρόμο προς τα 'δω είναι οι πυροδότες!
Η ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ ΚΤΗΝΟΥΣ (ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ): Εντάξει, δε θα χαράξω και τις φλέβες μου, όπως όλοι όσοι μιλάν για αυτό στον τύπο της εποχής και παρουσιάζονται στο οπισθόφυλλο του βιβλίου, αλλά θα συμφωνήσω ότι πρόκειται για ένα ευχάριστο ανάγνωσμα. Έχει -πέρα από κάθε αμφισβήτηση- το χάρισμα της αφήγησης ο Τατσόπουλος, βρίσκει και την εύκολη ιστορία και μας χαρίζει μερικές ανάλαφρες ώρες. Ως εκεί όμως. Η "Καρδιά του Κτήνους" ως εκεί φτάνει.
ΧΑΠΙ ΛΟΥ (ΕΥΗ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ): Με κούρασε. Δε λέω, έχει ωραίο χιούμορ κάποιες στιγμές, έχει το χάρισμα της αφήγησης αλλά δεν το έχω εγώ με τέτοιες ιστορίες. Δεν μπορώ αυτό το καθημερινό του τι κάναμε, με ποιον πήγαμε, πόσα χάπια πήραμε, τι αϋπνίες είχαμε, πόσο βουλιμικοί, πόσο ανορεκτικοί, πόσο ανέραστοι, πόσο σεξομανείς είμαστε. Βαριέμαι ρε παιδί μου.
Η ΝΟΣΟΣ ΤΟΥ ΠΟΡΤΝΟΫ (ΦΙΛΙΠ ΡΟΘ): Είναι Εβραίος, έχει καταπιεστικούς γονείς (μάνα κυρίως) και σεξομανής. Απ' την τρυφερή ηλικία του δημοτικού σχολείου ο ήρωας τον παίζει ασταμάτητα. Τον κάνει λάστιχο κατ' επανάληψιν και παντού. Οι φαντασιώσεις του δε σταματάν   ποτέ και για κανέναν λόγο. Και πρέπει να τα φέρει βόλτα. Να μην αντιμετωπίσει την κατακραυγή του κοινωνικού του περίγυρου, να ευχαριστήσει τους γονείς του και να κάνει φυσιολογικές σχέσεις. Γίνεται; Δε γίνεται. Όπως δεν έγινε και ωραίο βιβλίο παρά τα -της κριτικής- θρυλούμενα!
Η ΥΛΗ ΚΑΙ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ (ΕΥΤΥΧΗΣ ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ): Ύμνος στην επιστήμη αλλά κι αγιογραφία της. Ματιές στη βιολογία, στην απαρχή της ζωής, στην αλήθεια ή μη της Μεγάλης Έκρηξης, στα μεγάλα θέματα της Φιλοσοφίας, στις θρησκείες. Στήνει χαρακώματα πολλές φορές ο Μπιτσάκης. Κι ας το αρνείται, έχει πολεμικό χαρακτήρα το βιβλίο του. Είναι απέναντι σε κάθε δόγμα, σε κάθε δεισιδαιμονία, σε κάθε φανατισμό. Είτε πρόκειται για θρησκευτικό, είτε για... επιστημονικό.
ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΦΩΤΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΑΓΟΥ, ΘΥΕΛΛΑ ΑΠΟ ΑΤΣΑΛΙ, τόμος Α΄ Παγωμένες Λεπίδες (ΤΖΩΡΤΖ Ρ.Ρ. ΜΑΡΤΙΝ): Η ζωή στα εφτά βασίλεια συνεχίζεται, ο θάνατος όμως τώρα είναι περισσότερο παρών από ποτέ. Πόλεμος μαίνεται για την κατάληψη του σιδερένιου θρόνου, το κρύο φτάνει απειλητικό, οι νεκροί βολτάρουν ανάμεσα στους ζωντανούς κι ο Μάρτιν κρατάει την αγωνία σε μεγάλα ύψη. Δύσκολα αφήνεις το βιβλίο από τα χέρια σου!
ΛΥΡΙΚΟΣ ΒΙΟΣ, τόμος Δ΄ (ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ): Η φύση κι οι Θεοί κι οι άνθρωποι κι οι τόσες εικόνες... Κι οι λέξεις! Αυτές οι όμορφες, οι όμορφα αρμοδεμένες λέξεις που κάπου βρίσκει, που κάπως τοποθετεί, που με κάποιον τρόπο κάνει αριστουργηματικά ο Σικελιανός.
ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ (ΤΖΕΪΣΟΝ ΚΟΟΥΛΙ): Το τελευταίο παιχνίδι είναι αυτό ανάμεσα στη μεγάλη Λίβερπουλ και την εκπληκτική Άρσεναλ για τη σεζόν 1987-1988 στην Αγγλία. Το τελευταίο παιχνίδι είναι αυτό που είχε χαρακτηριστεί ως το συγκλονιστικότερο στην ιστορία του αγγλικού ποδοσφαίρου (ώσπου ήρθαν τα αντίστοιχα των ομάδων του Μάντσεστερ πέρυσι). Ο δημοσιογράφος Τζέισον Κόουλι κάνει την αυτοβιογραφία του στήνοντας τις μνήμες του γύρω από εκείνο το παιχνίδι, γράφοντας ένα απ' τα ωραιότερα βιβλία που έχω διαβάσει. Το τελευταίο παιχνίδι είναι μια ιστορία που τη διαβάζεις σιγά-σιγά, σε μετρημένες δόσεις για να μην τελειώσει. Χαρούμενος που δεν το γνώριζα, που μου ήρθε ως δώρο και που το διάβασα!

No comments: