Όλα τα βιβλία (4)


ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΠΑΛΑΜΗΣ (ΓΙΑΣΟΥΝΑΡΙ ΚΑΟΥΑΜΠΑΤΑ): Ένα απ' τα πιο βαρετά βιβλία που διάβασα ποτέ. Δε βρήκα ούτε μία πρόταση, ούτε μία σκέψη που να είχε λόγο να γραφτεί και να μείνει στην έντυπη ιστορία. Όλοι μας δεν έχουμε έναν θείο, έναν συγγενή που ξεκινάει να μας πει κάτι καταπληκτικές ιστορίες, που στο τέλος τσιμπιόμαστε για να καταλάβουμε αν μας δουλεύει ή όντως, στα αλήθεια, αυτό που είπε του φάνηκε ενδιαφέρον; Ε, ακριβώς αυτό ετούτο το βιβλίο.
ΧΕΡΜΠΕΡΤ, ΕΠΙΛΟΓΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ (ΖΜΠΙΓΚΝΙΟΥ ΧΕΡΜΠΕΡΤ): Όμορφη ποίηση. Ο Πολωνός Χέρμπερτ με στίχο που αφήνει επίγευση μελαγχολίας αντιστέκεται στον αυταρχισμό του καθεστώτος αλλά και στο αποπνικτικό της καθημερινότητας. Ένα βιβλίο που βρήκα μπρος μου τυχαία και μου έμαθε έναν καταπληκτικό ποιητή.
Ο ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΟΣ ΚΟΣΜΟΣ (ΦΙΛΙΠ ΝΤΙΚ): Ένας κόσμος σε αντίστροφη κίνηση. Και οι ζωές βέβαια μαζί του. Κι ένα μέλλον, εν τέλει όχι και τόσο δυστοπικό. Κοντά μας είναι. Άλλα πέντε χρόνια πίσω, άλλα δέκα χρόνια μπροστά, τη φτάνουμε αυτή την ανελεύθερη ζωή. Η ειρωνεία; Σε έναν κόσμο που σιγά-σιγά εξαφανίζεται το διάβασμα (κι εκεί κι εδώ) κουμάντο κάνει η Κεντρική Βιβλιοθήκη (εκεί).
ΧΟΛΟΥΜΠ, ΕΠΙΛΟΓΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ (ΜΙΡΟΣΛΑΒ ΧΟΛΟΥΜΠ): "Υπάρχει ποίηση στο καθετί. Αυτό είναι το πιο ισχυρό επιχείρημα κατά της ποίησης". Μ' αυτόν τον τρόπο ο Τσέχος Χόλουμπ περιγράφει ταυτόχρονα και τη δικιά του δουλειά. Ποίηση στο καθετί, σε οτιδήποτε γύρω μας και μέσα μας. Γράφει χωρίς ρυθμό, χωρίς ομοιοκαταληξία κι όμως μας χαρίζει τόσο όμορφες λέξεις...
ΕΝΑΣ ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ (ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΑΚΗΣ): Στα δύο το βιβλίο. Χωρισμένο στη μέση εννοώ. Του ουρανού το πρώτο, της ζωής το δεύτερο. Όχι πως ο συγγραφέας έχει την πρόθεση να αποκλείσει το ένα απ' το άλλο. Είναι μόνο ένας διαχωρισμός σκέψεων: αυτών για εκεί πάνω κι αυτών για εδώ κάτω. Οι "εκεί πάνω" του είναι ερωτικά ελκυστικές. Οι "εδώ κάτω" του εμένα μου φαίνονται εύκολες. Εμένα όμως, που είμαι κάπως παράξενος και ξεκινάω από άλλη ιδεολογική αφετηρία...
ΚΑΤΩ ΑΠ' ΤΟ ΕΙΚΟΝΙΣΜΑ ΤΩΝ ΑΣΤΡΩΝ (ΓΙΑΝΝΗΣ ΥΦΑΝΤΗΣ): Αχ βρε Γιάννη, τι να γράψω εγώ για τα ποιήματά σου; Σε καθένα οι λέξεις σου μου θυμίζουν, μου δείχνουν-οδοδείκτες, πού βρίσκεται η ομορφιά: στο ανθρώπινο σώμα και στη φύση, στον κόσμο γύρω μας. Δεν μ' αφήνουν ούτε για ένα γράμμα να το ξεχάσω, ούτε στο ενδιάμεσο δυο σημείων στίξης.
Άλλη μια εξαιρετική συλλογή με παλιά και νέα ποιήματα. Κι έρωτας, ε; Έρωτας απ' την αρχή ως το τέλος.
ΚΙΒΔΗΛΟΣ ΚΑΙΡΟΣ (ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΣΑΚΑΛΗΣ): Ποίηση της νύχτας, της καθημερινότητας, των μικρών στιγμών, του ποτού, του συνηθισμένου έρωτα.
ΒΕΝΕΤΣΙΑΝΙΚΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ (ΟΥΓΚΟ ΠΡΑΤ): Ο τυχοδιώκτης ναυτικός, ο ξέχωρος ήρωας των σκίτσων -και των ονείρων μας λέω- είναι στη Βενετία. Μια ιστορία στα κανάλια της, στα σοκάκια της, στα παλιά της κτίρια. Μια ιστορία αιρέσεων, τεκτόνων, μιας περίεργης Υπατίας. Ο Κόρτο Μαλτέζε κινδυνεύει, ξεφεύγει, είναι σίγουρος για την επόμενη περιπέτεια...
ΕΙΚΟΣΙ ΕΡΩΤΙΚΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ και ένα τραγούδι χωρίς ελπίδα (ΠΑΜΠΛΟ ΝΕΡΟΥΔΑ): Μια απ' τις κορυφαίες πένες που πέρασαν ποτέ απ' τον πλανήτη, ένας άνθρωπος που ήξερε να κάνει λέξεις το συναίσθημα όσο λίγοι ποτέ το κατόρθωσαν. 20 ερωτικά ποιήματα. Ερωτική ποίηση στα καλύτερά της. Για τον Νερούδα είπαμε πρόκειται.
ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΦΩΤΙΑΣ (ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ): Συνέπεια της φωτιάς ο καπνός; Πολλές φορές προϋπάρχει αλλά αν δεν εξελιχτεί σε φωτιά δε θα μπορέσει να κάνει τον κύκλο του. Έτσι και η ιστορία, ένας κύκλος, μαφιόζοι, αστυνομικοί, άνθρωποι που απλά θέλουν να «κάνουν τη δουλειά τους», άνθρωποι που θέλουν την ησυχία τους κι άλλοι που δεν τους τη δίνουν ποτέ!
ΝΟΣΤΟΣ (ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΩΓΟΥ): Μόνη. Διαρκώς μόνη. Αυτή είναι η αίσθηση που μου βγάζουν τα γραπτά αυτού του κοριτσιού: ότι διαρκώς ένιωθε μόνη. Απίστευτη θλίψη, μελαγχολία, εγκατάλειψη από δικούς και κοινωνία. Ελπίδα αλλαγής; Σ’ αυτή την συλλογή λιγότερη, ελάχιστη. Θέλει πολύ ψάξιμο για να την ανακαλύψεις όπου και όταν υπάρχει.
ΤΟ ΚΟΡΑΚΙ (ΣΤΗΒΕΝ ΚΙΝΓΚ): Την κόλαση εμείς θα τη δημιουργήσουμε. Το θέμα είναι ότι εμείς μετά δε θα μπορέσουμε να την ελέγξουμε. Ο Κινγκ στα καλύτερά του. Απίστευτη πλοκή, μαγικό ξετύλιγμα της ιστορίας, κορύφωση, μια κάποια λύση του δράματος. Ε, μην περιμένετε και γάμους στο τέλος. Ο Κινγκ γράφει.
ΕΝΔΟΧΩΡΑ (ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ): Ο μεγάλος υπερρεαλιστής, ο μεγάλος ερωτικός, ο μεγάλος πλάστης του λόγου στην κορυφαία -μάλλον- συλλογή του. Πλεύση απείραχτης ομορφιάς από σελίδα σε σελίδα, από ποίημα σε ποίημα. Ωραίες οι ώρες μαζί του...
ΠΑΛΙΩΝΟΥΝ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ (ΚΩΣΤΑΣ ΜΟΥΡΣΕΛΑΣ): Αφηγήσεις που μπλέκονται, άνθρωποι που φαινομενικά απλά ακούν κι όμως παίζουν τόσο σημαντικό ρόλο, ερωτηματικά που μένουν να μας φαγουρίζουν στο τέλος των σελίδων. Κώστας Μουρσελάς, παλιά του τέχνη κόσκινο!
TRUE LOVE, ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟ   ΕΝΑ ΕΓΚΛΗΜΑ (ΑΡΗΣ ΜΑΡΑΓΚΟΠΟΥΛΟΣ): Μπορεί να είναι συνηθισμένο τρικ αυτό της μιας ιστορίας μέσα σε μια ιστορία, του ενός βιβλίου μέσα σε ένα βιβλίο αλλά όταν γράφεται ωραία, έξυπνα, τότε το αποτέλεσμα είναι γοητευτικό,   όπως σε αυτή τη μικρή ιστοριούλα του Άρη Μαραγκόπουλου.
ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΕΣ (ΕΡΙΚ ΧΟΜΠΣΜΠΑΟΥΜ): Κείμενα του μεγάλου ιστορικού από προηγούμενες δεκαετίες. Μερικά, βελτιωμένα και προσαρμοσμένα στα δεδομένα της εποχής μας. Κείμενα που αφορούν στον κομμουνισμό και στους κομμουνιστές, στον αναρχισμό, στις εξεγέρσεις, στις επαναστάσεις. Κι είναι κάτι φορές που πιάνεις τον εαυτό σου να γελάει με την ικανότητα του συγγραφέα μέσα απ' την ανάλυση του εκάστοτε παρόντος, να σου δίνει στο πιάτο την ακριβή εξέλιξη των κοινωνικών συσχετισμών δέκα, είκοσι, τριάντα χρόνια αργότερα!
ΣΤΡΑΤΟΚΟΠΟΣ (ΠΑΝΟΣ ΕΛΛΗΓΕΝΗΣ): Εύκολες προσπάθειες έκφρασης συναισθημάτων. Εντάξει. Προσπάθησε τουλάχιστον.
ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΤΟΥ WILLIAM BUTLER YEATSΟ ποιητής του "περπάτα ελαφρά γιατί πατάς τα όνειρά μου". Όχι μόνο αυτού, όχι βέβαια. Ο ποιητής των διαρκών προτροπών, έχει και πολλά άλλα να κρατήσουμε, να κολλήσουμε, να πονέσουμε κάπως. Δίγλωσση η έκδοση. Βοηθάει πολύ γιατί, να πω την αλήθεια, καθόλου δε μ' άρεσε η μετάφραση.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ (ΑΓΓΕΛΟΣ ΕΛΕΦΑΝΤΗΣ): Πώς έφτασε η Ελλάδα στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η δικτατορία του Μεταξά, η αντίδραση της ηγεσίας στην αρχή του Πολέμου. Γιατί η Ελλάδα της 4ης Αυγούστου δεν έγινε ποτέ μια φασιστική χώρα, η κόντρα ανάμεσα στους γερμανόφιλους και τους αγγλόφιλους. Το παλάτι, ο Μεταξάς κι ο ελληνικός λαός να ακολουθάει και να υπόκειται στις συνέπειες. Η ωραία -ιστορική- γραφή του Άγγελου Ελεφάντη.
ΣΥΝΝΕΦΟ ΜΕ ΠΑΝΤΕΛΟΝΙΑ (ΒΛΑΔΙΜΗΡΟΣ ΜΑΓΙΑΚΟΦΣΚΙ): Ποιητική συλλογή στάση διαδρομής του 20ου αιώνα. Μίνι-αυτοβιογραφία εν είδει ημερολογίου. ΠάστερνακΤσβετάγιεβα και Σεβεριάνιν γράφουν για τον Μαγιακόφσκι. Φωτογραφικό υλικό. Βιβλίο εξαιρετικό απ’ τις εκδόσεις Αρμός.

No comments: